عکس آش پرنج
سَـــــلویٰ
۹۹
۲.۹k

آش پرنج

۱۵ فروردین ۰۱
آئین_روزه_سری
مازندرانی ها برای تشویق روزه داری کودکان، هدیه ای که به روزه سری معروف است، به روزه اولی هایی که یک روز ،روزه کامل گرفتند تقدیم می کنند. در برخی از روستا های استان، دادن هدیه به دخترها و پسرهایی که برای اولین بار اقدام به روزه گرفتن کردند، با اجرای برنامه های خاصی همراه است که پس از دور هم جمع شدن اقوام و بستگان در زمان #افطار انجام می شود.
در این رسم جالب هدیه بزرگ ترها به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ ها برای فرزندان دختر تازه مکلف شده شان، معمولا چادر نماز و طلاجات و برای پسرهای روزه اولی، پول و انواع نقره‌جات قدیمی است.
بر اساس رسوم کهن در بسیاری از خانواده های مازندرانی، کودکان و نوجوانان تا زمانی که از بزرگ تر ها هدیه روزه سری را دریافت نکنند، افطار نمی کنند. در برخی از خانواده ها هم تا هر زمانی که فرزندان در خانه پدری ساکن هستند، سنت کهن روزه سری بجا آورده می شود...


طاعاتتون قبول..خدا پشت وپناه لحظه هاتون..

آش پرنج
https://sarashpazpapion.com/recipe/de4c798a7eceda2f6fe2dae5d3ffaaaa


ایشونم👆 تو این ماه مبارک بشدت دریابین..فوقالعادس👌


پارنج دانه ای است شبیه گندم و جو که ابتدا توسط ارامنه در فریدن شهر اصفهان کشت شده و با نام «هاپور» از آن اسم می بردند و بعد از مهاجرت ارامنه از فریدن، این محصول فقط در 2 روستای عادگان و سینگرد کشت می شود و به پارِنج یا پرنج تغییر نام پیدا کرده است.
پس از آن که دانه های پارنج به آسیاب برده شد و کاه و دانه را از آن جدا کردند، به مقدار لازم در ظرفی ریخته می شود و پس از کمی حرارت به مدت 20 دقیقه خیسانده می شود.
سپس گوشت را جداگانه با ادویه های معطر همچون فلفل سیاه، زیره، زرد چوبه و یک عدد پیاز می پزند، حال که و سپس پارنج خیس خورده را به آن اضافه می کنند و مانند برنج منتظر می مانند تا دم بکشد.
...